maandag 11 januari 2016

+ en - en splitsingen speels automatiseren

Momenteel zijn we volop bezig met het automatiseren van  +-/ en - sommen en enkele splitsingen. 
De kinderen krijgen telkens kaartjes (voorkant som of splitsing, achterkant de uitkomst) mee naar huis in hun rekendoosje. Ook in de klas werken we hier soms mee.
Ik probeer het automatiseren en inoefenen van deze oefeningen op een speelse manier aan te pakken. In hoekenwerk lukt dit makkelijk aan de hand van een spelletje (bijv. jenga, vier op een rij, bang, ...), klassikaal vind ik dit moeilijker.

Enkele manieren die ik reeds toepas om het automatiseren klassikaal speels te oefenen:

- knuffel gooien en oefening zeggen, leerling die de knuffel vangt moet het antwoord geven.
- elke leerling krijgt een opgave op de rug gekleefd, leerlingen lopen met hun schrijfbordje door de klas en noteren alle opgaven met de uitkomst erbij.
- alle leerlingen krijgen een kaartje (of met een opgave, of met een uitkomst). Ze moeten hun partner zoeken.
- het vliegenmepper- spel: op het bord teken ik vliegen met een cijfer in. De lln. gaan in twee rijen voor het bord staan. Elke rij heeft een vliegenmepper. Ik zeg een opgave en de twee eerste leerlingen van de rij moeten om het snelst de vlieg met de juiste uitkomst meppen.

Om elke dag toch nog even kort enkele sommen/ splitsingen te herhalen ben ik na de vakantie gestart met het spelletje 'kraak de code'.

Elke leerling heeft een u- mapje gekregen met hierin een afbeelding van een kluis en 4 vakjes.
Op het einde van de dag moeten mijn leerlingen steeds hun taal- en rekendoosje en hun map op de bank klaarleggen alvorens ze naar buiten mogen gaan. Op deze manier kan ik controleren of iedereen steeds alles mee naar huis heeft.
Na de vakantie was dit nog steeds het geval, maar alvorens ze naar buiten mogen moeten ze nu de code kraken.
Ik trek 4 kaartjes uit het rekendoosje en de leerlingen moeten het antwoord in het vakje op hun kluis schrijven (met een whiteboard stift). Zijn ze klaar, dan steken ze hun vinger in de lucht. Enkel wanneer de code (de 4 antwoorden) juist is mogen ze de klas verlaten.




Heb je zelf nog leuke ideetjes om klassikaal op een fijne manier te automatiseren? Laat het hieronder zeker in een reactie weten. Ik leer graag nieuwe dingen bij ;)

5 opmerkingen:

Marjolein Vanbaelenberghe zei

Heel leuk idee!! Je schrijft dat je dit soort spelletjes toepast in hoekenwerk bij bv. Jenga en zo. Kan je me vertellen hoe je dit dan precies doet?

lise zei

Hallo Marjolein,

Bij het spel Jenga kleef ik kaartjes met een bewerking op het blokje. Het kindje dat het blokje uit de toren haalt moet de bewerking oplossen.
Enkel wanneer de bewerking juist is opgelost mag het kind het blokje houden.
Je kan op twee manieren werken:
1. de andere kinderen kijken na of de uitkomst correct is.
2. je kleeft de uitkomst onderaan het blokje.

In mijn klas heb ik een reuze vier op een rij. (http://lisenicodeme.blogspot.be/2015/02/tafels-speels-inoefenen.html)
Kinderen mogen pas een schijfje in de vier op een rij stoppen als ze een rekenkaartje hebben opgelost (je kan de kaartjes op de schijfjes kleven of ze in een doosje stoppen).

Liefs,
Lise

Gietje zei

Wat als ze de code niet juist hebben? Gokken ze dan niet gewoon? Of moeten ze dan iets extra maken of hoe gaat dit in z'n werk? Alvast bedankt!

lise zei

Hallo Gietje,

De kinderen zijn heel gesteld op het geheim houden van hun code ;)
Als ze klaar zijn steken ze hun vinger in de lucht (de meesten dekken ook hun code af ;)). Ik ga langs om te kijken of de code juist is. Is de code juist dan veegt het kind zijn toverplastiekje schoon en gaat die naar buiten.
Is de code fout, dan zeg ik welk vakje mis is (ik teken de vakjes steeds op bord met de som of splitsing erboven) zo hebben ze de kans om zichzelf te verbeteren. Gokken mag van mij niet, ze moeten hun telraam er dan bij nemen.
In het begin had ik kinderen die gokten, maar na twee weken hebben ze al door dat dat niet voordelig is, omdat ik steeds bij kindjes aan het langsgaan ben duurt het even voor ik bij hun ben... als ze steeds fout zijn moeten ze dus langer wachten om naar buiten te gaan. Nu nemen ze er onmiddellijk hun telraam bij als ze een foutje hebben en het antwoord niet weten.

Liefs,
Lise

Caroline zei

Hoi Lise,
eerst een vooral: wat een leuke blog en wat een toffe ideetjes kan je hier opdoen!
Ik ben hier terecht gekomen door je collega Stephanie. Wij studeerden samen in Leuven en proberen elke vakantie nog eens af te spreken met een groepje meiden.
Ik ben ook juf in een eerste leerjaar maar in een klein dorpsschooltje. We hebben maar van elk leerjaar 1 klasje waardoor ik dus geen parallelcollega heb waarmee ik ideetjes kan uitwisselen of het werk kan verdelen om een leuk idee uit te werken... en daarom is je blog wel eens heel leuk voor mij om te lezen. De volgende dagen ga ik hem eens heel goed bekijken en dan kan het wel zijn dat je van mij eens een mailtje krijgt voor meer info...
Maar ook wil ik een ideetje over het inoefenen van de splitsingen van mij geven. Ik doe dat geregeld met speelkaarten. Je kan het klassikaal doen of individueel.
Je hebt een boek speelkaarten nodig (als je de splitsingen van 10 wil oefenen, heb je alle kaarten nodig tem 10). Je legt 9 kaarten zichtbaar op de tafel (3x3), de andere kaarten houd je in je hand. Je kijkt of je bij de 9 kaarten op tafel 2 "vriendjes" van 10 ziet. Deze bedek je met twee nieuwe kaarten uit je hand. Dan ga je weer op zoek naar 2 vriendjes en bedekt ze weer met twee nieuwe kaarten. Zo doe je verder tot je kaarten in je hand op zijn. Soms zie je geen vriendjes meer en ben je 'kapot'. Maar het is dus de bedoeling om zo ver mogelijk te geraken... om uit te geraken.
Dit kunnen de kinderen ook gemakkelijk thuis doen.
Hopelijk kan je een beetje aan mijn uitleg aan uit en ben je iets met het ideetje.
Alvast bedankt voor jouw ideetjes en je mag altijd eens de groetjes doen aan Stephanie van mij ;)
Groetjes Caroline
(Stephanie zegt Lili)