dinsdag 11 april 2017

Boeken ordenen in de klas

Elke juf heeft zo haar eigen systeem om de boeken in te klas te ordenen (ook op AVI niveau). Twee jaar geleden hebben mijn collega, juf Stéphanie, en ikzelf een kleurensysteem uitgewerkt. Dit omdat wij toen met de nieuwe AVI's gestart zijn.
De oude AVI's zijn niet allemaal letterlijk om te zetten naar een nieuw AVI niveau en daarom werken wij, net zoals bij onze taalmethode veilig leren lezen, met 'maantjes en zonnetjes'. Zo hebben we geprobeerd om elk oud AVI niveau om te zetten naar een nieuw AVI niveau en elk niveau aan een kleur te koppelen.
Hoe de verdeling juist in elkaar zit zie je hieronder op het AVI LEZEN bord :)



Op de boekjes is een gekleurde ster gekleefd die het niveau aangeeft. De boekjes zijn per kleur gesorteerd in bakjes. Zo kunnen de kinderen makkelijk een boekje van hun kleur kiezen. Ik gebruik in mijn klas sterren, Stéphanie gebruikt appeltjes en onze andere parallelcollega gebruikt beertjes. Zo kunnen we makkelijk boeken uitwisselen zonder te vergeten van welke klas ze zijn




Op het AVI bord noteren we met een whiteboard stift de namen van de kinderen. Zo ziet iedereen welke kleur ster hij/ zij moet lezen. Wanneer ik voel dat het lezen vlot loopt verander ik namen. Zo blijven de kinderen gemotiveerd en kunnen ze blijven groeien.



Geen opmerkingen: