maandag 30 oktober 2017

Groepsrollen bij groepswerk




Lang geleden, nog in de tijd dat ik studeerde, maakte ik kaartjes voor de groepsrollen in het thema van Leendert jan vis. Dit was denk ik het allereerste materiaal dat ik met een lamineermachine lamineerde ;). Deze kaartjes hing ik aan een touwtje zodat de kinderen het tijdens een groepswerk als een ketting konden dragen. De eerste twee jaar dat ik werkte heb ik ze nog gebruikt. Aan de ketting kaartjes waren wel enkele nadelen verbonden. Ze raakten makkelijk in de knoop wanneer ik ze niet heel netjes opborg en de kinderen staken ze snel in hun mond (bah) en ik vond de prenten eigenlijk niet zo mijn ding. Toen ik 2 jaar geleden mijn eigen klas kreeg was het tijd voor een nieuwe versie. Mijn collega Stéphanie maakte mooie ontwerpen met Danbo (mooi en tijdloos, we zijn Danbo dit schooljaar ook beginnen te gebruiken voor de sociale vaardigheden). In plaats van met kettingen of kaartjes te werken ging ik voor een ander systeem. Elke taak kreeg een kleur. Wanneer we met de groepsrollen werken hang ik de taken en dus ook de bijhorende kleur (taak kleeft op gekleurd blad) op het bord. De kinderen krijgen een wasspeld met de kleur van hun taak. Deze spelden ze aan hun trui of t-shirt. Ik gebruik dit systeem nu al twee jaar en het gaat zeer vlot. 

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Kunnen we dit downloaden? Het lijkt me erg leuk voor de leerlingen!

lise zei

Hallo,
Neen dit is niet te downloaden. Een collega van mij maakte dit bestand. Het is ook al een tijd geleden en staat niet meer op mijn computer. Je kan de afbeeldingen wel makkelijk op pinterest vinden en er in word tekst onderzetten. Nadien zijn ze gewoon op een fluo gekleurd papier gekleefd.;)