zaterdag 10 maart 2018

Monster- stempel

Zoals ik in een eerdere post al schreef, werk ik nu met het vier sporen beleid in de klas. Ondertussen pakken mijn collega en ik het sinds enkele weken nog ietsje anders aan. Tijdens de rekenlessen werken we klasoverschrijdend. Zij neemt de astronautengroep en oefent veel langer op concreet niveau met de kinderen. De oefeningen in het werkschrift worden voor deze groep beperkt. Ik neem de ufo's (middengroep) en de monsters (sterke groep) in de klas. Na een instructie gaan de kinderen zelfstandig aan de slag. De monsters maken ook al werkbladen waarbij ze geen instructie moeten volgen. Nadien volgt dan verrijking. De monsters moeten ook zelf hun werkbladen verbeteren aan de hand van een correctiesleutel. Dit is een echt leerproces, maar bij verschillende leerlingen lukt het nu echt goed. Om aan te kunnen geven welke werkbladen de monsters zelf verbeterd hebben, heb ik een monster- stempel gemaakt. 
De monsters die al goed zelf kunnen verbeteren, mogen deze onderaan het verbeterde werkblad plaatsen. Dit motiveert hen enorm. Ook motiveert het de andere monsters om nog beter hun best te doen tijdens het verbeteren. Want pas als dit goed lukt, mogen ze ook met de stempel werken. Op deze manier zien de ouders ook dat het werkblad zelf verbeterd is. Ik doe enkel 'steekproef verbeteringen' op werkbladen met een stempel.


Op de facebookpagina Lise.stempels vind je meer info over mijn handgemaakte stempels.

Geen opmerkingen: